کد خبر 1089990
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
مزایای استفاده از LPG به جای گازوئیل/زنگنه: استفاده از LPG در اتوبوس‌ها هزینه‌ها را نصف می‌کند

استفاده از LPG به جای گازوئیل در اتوبوس‌ها هم هزینه ها را کاهش می‌دهد و هم موجب افزایش صادرات گازوئیل و در نتیجه، افزایش درآمد ارزی دولت می شود.

به گزارش مشرق، در پی افزایش جمعیت کشورهای دنیا و استفاده روزافزون از وسایل نقلیه، آلودگی هوا به یکی از معضلات روزانه کشورها تبدیل شده است. در این میان بسیاری از این کشورها به فکر راه­‌هایی برای بیرون رفت از این مشکل هستند. دلیل اصلی آلودگی هوا توسط خودروها تا حد زیادی نوع سوخت خودرو است. از این رو برخی از این کشورها در حال جایگزینی سوخت­‌های پاک­ به جای بنزین و گازوییل هستند.

 برای مثال در کشورهایی همچون ترکیه، کره جنوبی و لهستان در حال جایگزینی LPG با نام اتوگاز به جای بنزین درخودروها هستند. کشورهایی همچون ایران و چین نیز از CNG به طور عمده برای جایگزینی بنزین بهره گرفته‌­اند. برخی کشورها همچون ایتالیا و روسیه نیز به طور همزمان شروع به جایگزینی هر دو سوخت LPG و  CNG با بنزین کرده‌اند. مسئولین تعدادی از این کشورها علاوه بر هدف کاهش آلودگی هوا به منظور افزایش امنیت سوخت نیز این سیاست را به کار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

اخیرا اما کشورهایی همچون چین، آمریکا، کره جنوبی، انگلیس و کانادا در حال توسعه جایگزینی LPG با دیزل هستند. زیرا انتشار آلودگی حاصل از LPG بسیار کمتر از دیزل است که خود می‌­تواند راهکاری مناسب برای کاهش آلودگی شهرها باشد. این مسئله تا جایی پیش رفته است که در آمریکا به منظور کاهش هزینه و آلودگی هوا، برای مدارس اتوبوس­‌هایی با سوخت LPG عرضه کرده‌­اند. این اتوبوس‌­ها که به "اتوبوس مدارس" معروف هستند در حال گسترش در ایالات آمریکا هستند. دولت انگلیس نیز به منظور تبدیل اتوبوس­‌های گازوئیل سوز به LPG سوز، تسهیلات ویژه‌­ای در نظر گرفته است. همچنین 90% اتوبوس‌های عمومی در گوانگژو و 30% در هنگ کنگ LPG سوز هستند.

*مزایای جایگزینی LPG به جای گازوئیل در اتوبوس‌ها

جایگزینی LPG به جای گازوئیل در اتوبوس‌ها مزایای زیادی را به همراه دارد. در این راستا رضا رحیمی کارشناس انرژی می‌گوید: «از جمله مزایای جایگزینی LPG با گازوئیل در اتوبوس‌های عمومی و خصوصی درون شهری می­‌توان به کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، کاهش هزینه حمل  LPG تولیدی پالایشگاه‌­های مرکزی تا مرز برای صادرات، جلوگیری از هدررفت مقدار مازاد تولید LPG در کشور و صادرات راحت‌­تر گازوئیل آزاد شده معادل LPG مصرفی در اتوبوس‌­ها اشاره کرد».

وی همچنین اظهار داشت: «افزایش درآمد دولت با توجه به بیش­تر بودن قیمت گازوییل صادراتی نسبت به LPG و عدم نیاز به تعداد زیاد جایگاه­ سوختگیری با توجه به پیمایش زیاد اتوبوس با LPG از دیگر مزایای استفاده از این سوخت در اتوبوس‌ها است. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که می­توان با احداث تعداد محدودی جایگاه سوختگیری در حواشی کلان­شهرها سوختگیری اتوبوس‌­ها را انجام داد».

*پیشنهاد زنگنه برای استفاده از گازمایع در اتوبوس‌ها

در این راستا، بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی دوگانه‌سوزکردن خودروهای عمومی در آبان 98  گفت: «برای خودروهای گازوئیلی نیز تلاش می‌­شود تا LPG یا همان گازمایع جایگزین شود، زیرا هزینه را به نصف کاهش می‌دهد». 

بنابراین با توجه به این موضوع که اکنون سالانه 10 میلیون تن LPG مازاد بر مصرف و صادرات در کشور تولید می‌­شود، نیاز است تا وزارت نفت اقدام به استفاده از این سوخت در اتوبوس‌­ها کرده و از ضررهای ناشی از سوختن آن در فلرها و تزریق در خط لوله جلوگیری کند.

نمودار زیر اختلاف هزینه ایجاد شده توسط خودروهای LPG سوز و دیزلی را به ازای هر مایل مسافت در آمریکا نشان می‌دهد. (تصویر 1)

تصویر 1- اختلاف هزینه خودروهای LPG سوز و دیزلی

همچنین با توجه به اینکه ارزش حرارتی LPG  بیش­تر از گازوییل است، با مصرف آن در اتوبوس‌­های عمومی و خصوصی درون شهری می­توان مقدار وزنی بیش­تری از گازوییل صادر نمود. از آنجایی که قیمت صادراتی هر تن گازوییل حداقل 150 دلار بیش­تر از LPG است، با صادرات آن درآمد بیش­تری نصیب دولت خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    3 1
    بسیار ایده خوبیه. سالها پیش ما برای ناوگان تاکسی پیشنهاد دادیم ولی نامه ما را بایگانی کردند.
    • وطن پرست DE ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      0 1
      متاسفم برای تو که فقط کامنت های کزیتشی رو تایید می کنی. من و تو اون دنیا باهم گفتگو خواهیم کرد. نامه شما عزیز کامنت گذار رو بایگانی کردند چرا که استفاده از گاز طبیعی به مراتب برای موقعیت کشور ما مناسب تر بود و طبق سند ۱۴۰۰ باید به سمت پایه گاز سور کردن تمام وسایط حمل و نقل می رفتیم. اما امان از سود واردات بنزین که در جیب سرکار خانومی می رفت.
  • مهدی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 1
    یه سوال ؟ الان که همه کشورها دارن به سمت LPG میرن ما گازوئیل رو می خواییم به کجا صادر کنیم؟ خودم موافقم با LPG ولی آیا هزینه تبدیل تمام خودروهای ناوگان سنگین کشور که گازوئیل هستند که برای مصرف اون طراحی شدن به دوگانه LPG میصرفه ؟ آیا به هزینهای آتی تعمیرات موتور های خودروهای سنگین که قراره تغییر سوخت بدن فکری شده است؟
    • احمد IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      0 0
      شما بذار برای فروش، اگر مشتری براش پیدا نشد. خودم یه فکری می کنم. می دونی چند تا موتور دیزل تو دنیا وجود داره بنده خدا؟ دارن به سمت LPG میرن معنیش این نیست که الان همه چیز گاز سوز شده. ده درصد هم حتی گاز سوز نشده. در ضمن الان هم قرار نیست فردا هر چی ماشین دیزل تو کشور هست، فردا تبدیل بشه به گاز سوز. حتی اگر تصمیم و بودجه اش هم باشه، بیست سی سال طول می کشه. چرا انقدر تک بعدی فکر می کنی؟
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 1
    استفاده از LPG به جای گازوئیل در اتوبوس‌ها هم هزینه ها را کاهش می‌دهد و هم موجب افزایش صادرات گازوئیل و در نتیجه، افزایش درآمد ارزی دولت می شود. خدا وکیلی اینو نویسنده شما نوشته یا مورد تایید دانشگاهیان هم هست ؟ اول اینکه در طولانی مدت مصرف lpg مقرون به صرفه در صنایع حمل و نقل نیست خصوصا برای جایگزینی با گازوییل. دوم به دلیل گرما و احتراق بیش از حد موتور خودرو دچار فرسایش و استهلاک شدید میشه که در سالهای قبل شرکت واحد چند تا از استانها اقدام به گاز سوز کردن اتوبوسهای درون شهری کردن و البته cng , و خسارت این بی تدبیری بیشتر از سودش شد و کلی از بیت المال رو نابود کردن. سوما اگه این نظریات غیر علمی شما جواب گوی این صنعت بود بلاد کفر تا حالا هم خودروی مناسب و هم موتور با قابلیت این سوخت رو طراحی و تولید کرده بودن و نیاز به این اکاذیب نبود. چهارما در بلاد کفر به دنبال تحقیق و توسعه روی سوخت های پایه گیاهی و هیبریدی و برقی هستن و دنیای فردای اونا مارو نیازمند خودش میکنه اگه زودتر به جای این نظریات مضحک فکری به حال صنعت نکنین. فقط یه نمونه از خودروهای برقی یا وانت بارهای شرکت تسلا رو ببینید برگاتون بریزه.
  • وطن پرست DE ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    2 0
    چقدر شماها ساده اید. در طرح ایران ۱۴۰۰ که مصوب همین اقایون در زمان دولت اصلاحات بود مقرر شد که گاز طبیعی به دلیل ارزان بودن و در دسترس بودن در تمامی نقاط کشور بعنوان سوخت اصلی مدنظر قرار بگیرد و بنزین و گاز مایع به دلیل امکان صادرات از چرخه سوخت حذف بشه. با این که در دولت احمدی نژاد به سرعت گاز سوز کردن انواع خودرو ها دنبال شد و شبکه تحویل گاز طبیعی (پمپ گاز) در اقصی نقاط کشور گسترش یافت٫ با شروع دولت روحانی تما زیر ساخت های این برنامه با از بین رفت. حالا ژنرال زنگنه بعد از بیست سال مجدد طرح های قدیمی رو داره میاره روی میز و شما هم خوشتون اومده. واقعا متاسفم که با سانسور کردن کاممنت های من تنها راه ابراز عقیده رو از ادم های باسواد و دلسوز صلب میکنید. خدا اون دنیا حقمو بگیره ازتون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس